De opkomst van Chinese voetbalsponsoring

Het WK voetbal (FIFA World Cup) is het grootste voetbaltoernooi ter wereld dat eenmaal per vier jaar wordt georganiseerd door de mondiale voetbalfederatie FIFA. Op 20 november 2022 opent Qatar in het Al Bayt Stadion de FIFA World Cup 2022 tegen Ecuador. Volgens de FIFA keken in 2018 wereldwijd 3,75 miljard mensen naar de finale van het WK in Rusland. Voor dit WK verwacht de FIFA dat maar liefst vijf miljard mensen naar de finale zullen kijken.  

Amerikaanse bedrijven hebben het wereldwijde bereik van de FIFA World Cup al lange tijd op waarde geschat. Coca-Cola is sinds het toernooi van 1978 een officiële sponsor. McDonald’s tekende in 1994 zijn eerste sponsorcontract en is nog altijd een officiële sponsor van FIFA World Cup.

Het controversiële karakter van de WK’s Rusland (2018) en Qatar (2022) heeft ertoe geleid dat een aantal westerse bedrijven hun sponsorcontract met de FIFA niet heeft verlengd.

Continental was bijvoorbeeld in 2006, 2010 en 2014 sponsor van de FIFA World Cup, maar verlengde het sponsorcontract niet voor het WK in Rusland. Ook de Britse oliemaatschappij Castrol en het Amerikaanse Johnson & Johnson keerden in 2018 niet meer als sponsor terug.

Deze westerse sponsoren zijn inmiddels deels vervangen door nationale sponsoren, zoals het Russische energiebedrijf Gazprom (2018) en het Qatarees energiebedrijf QatarEnergy (2022). Daarnaast is sinds 2018 de Chinese sponsoring snel toegenomen. Tech- en entertainmentbedrijf LUCI, autofabrikant Yadea, zuivel- en roomijsfabrikant China Mengniu Dairy, consumentenelektronicabedrijven Hinsense en Vivo en kledingmerk Diking werden in 2018 allemaal al sponsor van de FIFA. Drie van deze zes Chinese bedrijven zijn nu ook weer sponsor van het WK in Qatar.

Chinese bedrijven zorgen tijdens dit WK in Qatar voor meer sponsorinkomsten dan bedrijven uit andere landen (1,4 miljard dollar van Chinese bedrijven tegenover 1,1 miljard dollar van Amerikaanse bedrijven). De Chinese vastgoedontwikkelaar Wanda Group heeft op dit moment een sponsorcontract met de FIFA ter waarde van 850 miljoen dollar.

Het WK 2026 zal minder controversieel moeten zijn voor de FIFA, aangezien het gezamenlijk wordt georganiseerd door de landen Canada, de VS en Mexico. Maar dit zal niet tot minder afhankelijkheid van Chinese sponsoren leiden, want de Chinezen hebben grootse plannen.

Mocht u sportsponsoring overwegen dan bent u bij LOYR aan het juiste adres. Babs Dubois en Zabih Etemadi, onder meer gespecialiseerd in Sportrecht, hebben bewezen ervaring op het hoogste niveau in het begeleiden van internationale bedrijven bij sportsponsoring. Voor eventuele vragen kunt u met hen contact opnemen via dubois@loyr.nl en etemadi@loyr.nl.